Podpisové certifikáty - důležité upozornění

Podle sdělení České správy sociálního zabezpečení přestává ČSSZ s účinností od 1.2.2006 vydávat podpisové certifikáty. Již vydané certifikáty zůstávají v platnosti. Noví pověření pracovníci mohou být zaregistrováni k elektronickému podávání pouze po pořízení kvalifikovaného certifikátu (Česká pošta, I.CA).


Kvalifikovaný certifikát je nutné před prvním použitím nahlásit ČSSZ. Postup najdete na stránkách ČSSZ.


Protože se stále vyskytují problémy s nepoužitelnými podpisovými certifikáty, vydanými ČSSZ, uvádíme zde několik rad, jak postupovat při generování žádostí a následné instalaci a zálohování podpisových certifikátů.

Správný podpisový certifikát musí mít soukromý klíč (viz vyznačený text v obrázku). Pokud jej nemá, nelze ho použít:

Žádost o vydání podpisového certifikátu musí být vygenerována programem CertReq.

Po obdržení certifikátu od SSZ (soubor *.cer) je mimořádně doporučeníhodné si tento certifikát zazálohovat včetně soukromého klíče. Za tím účelem je vhodné certifikát *.cer normálně nainstalovat a pak jej vyexportovat do souboru včetně soukromého klíče, viz obrázek:

Stiskem Kopírovat do souboru se spustí průvodce exportem, ve kterém je důležité zvolit exportovat soukromý klíč, viz obrázek:

V dalším průběhu exportu bude vyžadováno zadání hesla a jména souboru, ostatní volby lze nechat jak jsou. Heslo bude potřeba pro každou další případnou instalaci tohoto certifikátu kdykoli v budoucnosti, takže dobře uschovat.


Připomínky a dotazy adresujte na alexoft(a)alexoft.cz.